+420 704 373 444
info@tenaza.cz

Jak si poradit s prodejními texty?

Jak si poradit s prodejními texty?

Není umění něco vyrobit, ale prodat to. Vidíme to v přímém přenosu dnes a denně. Nadnárodní společnosti i maličké firmy chrlí výrobky, jen aby uspokojily své zákazníky a udržely si místo na trhu. Dříve nebo později však narazí na téměř nepřekonatelnou překážku: Jak vyprázdnit našponované sklady a dostat zboží k lidem?

Přesvědčit zákazníka, že se bez vašich výrobků neobejde, je královská disciplína. Nezastupitelnou roli tu hraje kvalitní prodejní text. Pikantní je, že drtivá většina podnikatelů podává neuvěřitelné, až téměř nadlidské výkony, aby v oblasti výroby a distribuce předběhli své soky. Jako by jim už ale na oslovení zákazníků nezbývaly síly.

Většina tápe, jak má dobrý prodejní text vypadat. Soustředit se na technické parametry? Napsat víc o historii své firmy? Nebo se pochlubit aktuálními úspěchy na trhu a přihodit pár čísel?

copywriting prodejních textů

 

Kudy cesta nevede

Ne, ne a ještě jednou ne. Alfou a omegou dobrého prodejního textu je styl, jakým oslovíte zákazníka. Ano, je sice hezké, že v oboru podnikal už váš pradědeček, máte špičkové vybavení a loajální, zkušené zaměstnance. To ale nestačí. Zákazník chce vědět, proč by měl nakoupit zrovna u vás. A právem očekává, že on bude v popředí vašeho zájmu! Tak proč mu to nedopřát?

Heuréka! Mám to! Pozor ale, že vlna euforie velice rychle opadne. Jak mám oslovit někoho, koho neznám? Vždyť každý, kdo u mě nakupuje, je úplně jiný! Tak jak mohu oslovit všechny najednou? Ačkoli se to zdá nemožné, profesionální copywriter si s tím poradí. Stačí, když uplatňuje při tvorbě textu několik zásadních pravidel.

Oddělte zrno od plev

Tou první je pravdivost a upřímnost. Popište nabízené komodity co nejlépe, ale nevymýšlejte si. Nikdo nemá rád, když z něj druzí dělají hlupáka. Držte se reality a nepřehánějte. Budování důvěryhodnosti je běh na dlouhou trať. Jakmile přešlápnete a zákazníky nalákáte na vymyšlené přednosti, spláčete nad výdělkem.

Vyjadřujte se srozumitelně. I to vás může od konkurence příjemně odlišovat. Vždy se na text dívejte očima nezkušeného, bezradného člověka, který není odborníkem, ale přesto chce dobře nakoupit. Nezapomeňte uvést všechny důležité parametry a údaje, ale uveďte je do vzájemných souvislostí. Že má odšťavňovač řadu užitečných funkcí a super výkonný motor, což se dá doložit čísly? Fajn, ale to také nejspíš znamená, že zabere víc místa! Jakmile toto dobře podchytíte, máte z poloviny vyhráno. Zákazníci vícevrstevný pohled na věc ocení.

Nikdy se nepodbízejte. Není nic horšího než neosobní, chvástavé větičky, které sice pošimrají ego výrobce či prodejce, ale zákazníka srazí tvrdou pěstí k zemi. Zprofanované superlativy, nicneříkající klišé a prázdná slova si odpusťte. Zaměřte se na to, co byste sami chtěli o zboží vědět, a na tom prodejní text postavte. Prim hrají fakta.napsat dobrý prodejní text dá zabrat

Tajná ingredience? Klíčová slova!

Bez klíčových slov to ovšem nepůjde. To jsou ty tajné přísady, které musíte jako poctivý copywriter do každého pokrmu vmíchat, aniž by to ale strávníci vnímali jakkoli negativně a ošklíbali se. Sůl nad zlato, jak praví známá česká pohádka. Takže klíčovými slovy solit, ale nepřesolit.

Vtáhněte zákazníka do děje tím, že tu a tam položíte řečnickou otázku. Dejte mu najevo, že je stále ve hře a neobracíte se k němu zády.

Strukturujte prodejní text tak, aby se v něm vyznal i laik. Postupujte od podstatného k detailům, nikdy naopak. Zákazník chce vědět, na čem je, a to už od první věty. Jakmile se zorientuje, pokračuje ve čtení. Nevnášejte do textu chaos. Budujte ho tak, aby čtenář nemusel přeskakovat odstavce, vracet se na začátek a teprve po třetím čtení si vytvořil hrubou představu, o čem to celé asi je.

Zapomeňte na vatu i na konkurenci

Nepoužívejte zbytečně příliš odborné výrazy, které by mohly vést k nepochopení. Na druhou stranu, při popisu složitějších výrobků nebo specifických funkcí se technickým parametrům nevyhnete. Vždy se ale snažte o to, aby text zůstal srozumitelný. Máte dodat určitý počet znaků a pořád vám kus článku chybí? Pohrajte si s tím, co už máte, zvolte zajímavá přídavná jména k výstižné charakteristice zboží. Nikdy ale nepřidávejte nicneříkající vatu.

Nenechávejte zbytečně prostor pro fantazii. Jestliže si odšťavňovač poradí pouze s měkkou zeleninou a ovocem, nepište, že v létě pomůže s přípravou osvěžujících, ledových nápojů. Ve čtenářích by to mohlo vyvolat falešnou iluzi. Ano, i do jahodového koktejlu z obyčejného odšťavňovače se dá vhodit kostka ledu, ale je to něco diametrálně odlišného než zakoupit dražší, složitější přístroj, který rozseká i velmi tvrdé přísady, kam patří zmíněný led.

Buďte féroví i ke konkurenci. Ideální je nezmiňovat ji vůbec. Pokud to možné není, chovejte se korektně a nezvyšujte uměle svoji hodnotu tím, že budete chtít pošpinit protihráče. Lidé to nemají rádi. Podvědomě by k vám dokonce mohli zaujmout negativní postoj, a to určitě nechcete. Šance, že nekalými praktikami zvednete svoji důvěryhodnost nebo vyniknou vaše kvality, je mizivá.

naučit se psát dobré prodejní texty nějakou tu chvíli trvá

 

Základem je slušnost a zkušenosti

Možností, jak napsat kvalitní prodejní text, bývá mnoho. Záleží na tom, jaké podklady copywriter dostane, kolik na to má času, jaké jsou jeho zkušenosti a do jaké míry mu téma sedne. Skutečně dobrý copík se zvládnutou řemeslnou stránkou věci by si měl umět poradit prakticky s čímkoli. Odmítnout zakázku je možné, ale vždy to učiňte s takovým předstihem, abyste klientovi nezkomplikovali život.

Napsat dobrý prodejní text vyžaduje něco víc než jen pracovat dobře se slovy. Znamená to být dobrým psychologem, znát lidi, umět jim naslouchat, mít je rád a vyznačovat se vysokou mírou empatie. Což jsou, mimochodem, dovednosti, které velmi dobře uplatníte i v každodenním, běžném životě.