+420 704 373 444
info@tenaza.cz

Proč je důležité SEO a optimalizace textů na webu?

Proč je důležité SEO a optimalizace textů na webu?

SEO je hodně probírané téma. Spousta lidí přesně neví, co to vůbec je, ale všichni „TO“ chtějí. A když pak někde dokonce čtou o SEO optimalizací textů, říkají si, co to sakra je a k čemu je to vlastně dobré. Naštěstí to není tak těžké na vysvětlení.

Základem jsou však informace, které ve článku píšete. Když totiž dostatečně neinformujete a píšete zbytečně prázdné fráze, nebude vás mít rád ani vyhledávač ani váš čtenář. Vyhledávač, jako například Google, vyhodnocuje pomocí různých metrik a algoritmů, zda je nově napsaný text pro čtenáře přínosný. Čtenář si zase chce najít ve článku to, co hledal.

Co je to SEO?

Ještě než si více vysvětlíme „SEO optimalizaci článků“, je nutné vědět, co vůbec znamená SEO jako takové. SEO je zkratka pro Search Engine Optimization, což se mnohdy překládá jako optimalizace pro vyhledávače. To sice není tak úplně špatně, ale je potřeba si uvědomit, že vyhledávač není jen onen zmiňovaný Google, ale také například YouTube hledání nebo třeba vyhledávače v e-shopech.

Jak říká SEO specialista Marek Prokop: „Mnohem lépe se dá SEO zkratka přeložit jako optimalizace nalezitelnosti na internetu.“ Slovní spojení jako „SEO optimalizace“ není správné, protože nemůžete optimalizovat optimalizaci. Správná jsou tedy spojení jako SEO článek nebo optimalizovaný článek.

Výhody optimalizovaného textu

Zkrátka a jednoduše řečeno, SEO je soubor metod, které vám pomohou zlepšit viditelnost v internetových vyhledávačích (Google, Seznam, YouTube, apod.). Díky těmto metodám se vaše stránka bude zobrazovat ve výsledcích lépe (tedy výše) a častěji. To vám může zajistit větší návštěvnost a zvýšené zisky.

SEO toho však umí mnohem více. Většinou se optimalizace dělí na obsahové SEO (články, linkbuilding) a technické SEO (nastavení webu). Dále můžeme SEO dělit na off-line a on-line.

Jak poznat optimalizovaný článek

Jak bylo řečeno, vyhledávače mají své různé algoritmy a metriky, jakými obsah hodnotí. Obecně ale platí například tyto tipy:

  • Hustota klíčových slov – dříve to bylo o tom, dostat do článku co nejvíce klíčových slov (KW) s odkazy. Ve finále to ale dopadalo tak, že text nedával smyl. Pište proto pro lidi, a ne zas tolik pro vyhledávače. Myslete na to, že vyhledávače mají rádi smysluplný obsah stejně jako vaši čtenáři. Na ty KW a odkazy ale nezapomínejte.
  • Řeč cílové skupiny – s klíčovými slovy se váže analýza klíčových slov a s ní řeč vašich čtenářů. Musíte vědět pro jakou cílovku píšete a jakou řečí vaše cílovka mluví. Z toho lehce odvodíte i základní klíčová slova. Nejlepší ale bude udělat si analýzu klíčových slov, podle které zjistíte mnohem víc než to, jaká slova lidé ve spojení s vaší značkou hledají.
  • Upravený text – smysluplný text si nikdo nepřečte, pokud nebude dobře upravený. V závěru článek zarovnejte, zvýrazněte a podtrhněte to, co je potřeba. Nebojte se ani kurzívy nebo dobře napsané přímé řeči.
  • Textace titulku – titulek je většinou to první, co čtenář vidí (když pomineme úvodní fotografii článku). Dejte si na něm záležet, použijte v něm klíčové slovo a vystihněte hlavní smysl článku.
  • Nadpisy a podnadpisy – ano teď máme na mysli H1 apod., oživte je a zároveň sdělte myšlenku následujícího odstavce.
  • Meta description článku – tento druh popisu rozhodně nevynechejte. Právě ten mnohdy přesvědčí k prokliku na váš web. Nebojte se v něm použít nějakou otázku nebo speciální znaky a čísla. Jsou totiž takzvaně „eye catching“.
  • Prodejní argumenty a CTA – pokud prodáváte nějaký produkt, nezapomínejte ve článku originálně a kreativně zmínit hlavní prodejní argumenty. A nakonec přidejte CTA (call to action) neboli výzvu k nákupu. Bez té si nikdo nikdy nic nekoupí.

SEO optimalizace pomocí hodnotného obsahu je běh na dlouhou trať, který však nese své ovoce. Výsledky se často dostaví až po několika měsících usilovné práce, což může některé méně znalé lidi odradit. Věnujete-li však dostatek času či peněz této činnosti, v budoucnu získáte velkou konkurenční výhodu oproti provozovatelům webových stránek, kteří na SEO optimalizaci pro vyhledávače zapomínají a nepřikládají jí příliš velkou váhu.